OTP utalások kezelése – lépésről lépésre

0
66

Utalni ma már egyre egyszerűbb és átláthatóbb, köszönhetően a különböző technológiai újításoknak. Nem kell azon gondolkodni, hogy mikor szaladjunk el a bankfiókba, vagy hogyan érjünk oda időben a hétköznapokon, hiszen utalásainkat ma bárhonnan intézhetjük. Cikkünkben bemutatjuk, milyen lehetőségeink vannak.

Hogyan léphetek be online az OTP fiókomba?

A klasszikus banki segítő által jegyzett utalás mellett már mi magunk kezdeményezhetünk elektronikus utalásokat az OTP Smartbank applikáció, valamint az OTP Internetbank felületein.

Az OTP Internetbankba beléphetünk számlaszámmal, QR azonosítóval vagy egyéni azonosítószámmal. Válasszuk ki a számunkra ideális belépési lehetőséget!

OTP Bank belépés

Az OTP Smartbank alkalmazás letölthető mind Android, mind iOS készülékekre. Válasszuk ki a Google Play Áruházban (Android készülék esetén) vagy az App Storeban (iOS eszközön) az OTP Bank Nyrt. által létrehozott OTP SmartBank alkalmazást. Töltsük le készülékünkre. Adjuk meg a fiókunkhoz regisztrációkor megadott belépési adatokat és jelszót. A későbbiekben nem szükséges mindig újra megadni ezeket az adatokat, hanem arc vagy ujjlenyomat felismerő rendszerrel vagy jelkód megadásával hitelesíthetjük minden későbbi belépésünket.

Milyen utalásokat indíthatok elektronikusan a számláimról?

A belföldi forint átutalás mellett a bankon belüli deviza utalás is elérhető, valamint könnyen intézhetünk OTP kártyák közti utalást egyaránt. Ezek mellett az alábbi kritériumokra kell figyelni, ha magunk kezdeményezünk elektronikus utalást:

  • 10 millió forint alatti összeg,
  • forintban vezetett számláról kezdeményezzük egy belföldön vezetett számlára az utalást,
  • jövőbeni értéknap meghatározása nélkül indított utalás.

Az OTP vállalkozói ügyfelei az Electra Terminál és az OTP eBIZ felületeken alkalmazhatják az elektronikus utalási lehetőségeket.

Mi az elektronikus utalás menete az OTP online felületein?

Az internetes átutalás menete egyszerű: válasszuk ki a nekünk megfelelő utalást a menüpontból, vagy a Smartbank applikációban a jobb alsó sarokban található Plusz jelre kattintsunk.

Az új linken megjelenik nevünk, számlaszámunk és az azon rendelkezésre álló összeg. Amennyiben korábban már volt mentett űrlapunk és rendszeresített átutalásunk, ezek is megjelennek opcióként az új utalási lehetőség mellett.

Online utalás menete az OTP Bank oldalán keresztül

Kattintsunk a nekünk megfelelő lehetőségre. Utólag még mindig kiválaszthatjuk a mentett űrlapokat. Ezután az alábbi adatokat kell megadni:

  • az átutalás összege
  • a számlaszám, amire utalni akarunk
  • a kedvezményezett neve, akinek utalni akarunk

Írhatunk emellett a Közlemény sorba is, ami segíti az utalás célját azonosítani.

Az átutalás dátuma azonnal az adott nap lesz a kitöltés során, de természetesen ezt átállíthatjuk manuálisan későbbi időpontra.

Ezután dönthetünk, hogy a bediktált átutalást szeretnénk-e űrlapként menteni. Ha igen, akkor ezek a bevitt adatok (az összeg és a kedvezményezett adatai) később ugyanúgy elérhetőek lesznek, így nem szükséges újra bediktálni azokat.

A Tovább gomb megnyomásával egy ellenőrző felületet fogunk látni: Honnan küldünk adatokat, azaz a saját adatainkat látjuk majd; Mikor, mennyit, azaz milyen napon és mekkora összeget utalunk; Kinek, azaz a kedvezményezett neve és számlaszáma; valamint a megadott közleményt.

Ha módosítani szeretnénk, klikkeljünk a Módosít feliratra, ha pedig mindent rendben találtunk, kattintsunk a Jóváhagyás gombra.

Kell-e egyeztetnem a bankkal, ha azonnali utalást akarok kezdeményezni?

Amennyiben minden kritérium megfelel az azonnali fizetési tranzakciónak, akkor a bank azt automatikusan regisztrálja, ezért nem szükséges erről külön egyeztetni a bankkal.

Mi történik az utalás jóváhagyása után?

SMS-ben érkezik egy push értesítő, amely jóváhagyja a számla terhelését. Az üzenetben látni fogjuk számlánk utolsó négy számát, a terhelés összegét és eredetét, helyét és időpontját, melynek a végén az OTPdirekt szerepel.

Mennyi idő, mire teljesül az utalás?

Mivel 2020. márciusa óta Magyarországon bevezették az Azonnali Fizetési szolgáltatást, ezért az elektronikus csatornákon már sokkal gyorsabban megérkezik a kedveményezetteknek kifizetett összeg, amely maximum 10 millió forint lehet. Hacsak nincsen szerver vagy egyéb komplikáció, az utalások beérkezési ideje 10 másodpercen belül megtörténik, amely a kedvezményezett fél rendelkezésére áll azonnal.

Ne felejtsük el azonban, hogyha nem magánszemélynek vagy lakossági ügyfélnek utalunk, hanem számlát vagy más befizetést egyenlítünk ki, hogy az összeg beérkezése a célszemélyhez nem jelent minden esetben azonnali könyvelést is! Minden esetben vegyük figyelembe az elektronikus utalások kritériumait!

Jóvá kell hagynom az utalást?

Elmentett űrlapok és a saját számlák között végzett utalásoknál nem érkezik jóváhagyó üzenet. Más esetekben a Mobil Aláírással erősíthető meg az utalás.

A Mobil Aláírás segítségével egy általunk meghatározott módon lehet jóváhagyni utalást:

  • SMS segítségével
    A megbízás feladása után egy korábbi jelszó megadása indítja el az SMS-t telefonunkra. Ez az SMS díjmentes, amelyben egy számsor található meg, ezt kell megadnunk a hitelesítő felületen, mint igazolás.

  • QR-kóddal
    A tranzakciót egy QR-kód beolvasásával tudjuk megerősíteni. Amennyiben az internetbank vagy a Smartbank mobilalkalmazásában utaltunk, ott egy QR-kód alapú Mobil Aláírás automatikusan jóváhagyja az utalást a beállításoknak megfelelően.

Az alábbi elektronikus utalásokat kell jóváhagyni a Mobil Aláírás segítségével:

  • VIBER átutaláshoz
  • Átutaláshoz számlakörön kívül, vállalkozóknak számlakörön belül is
  • OTP betéti kártyák közötti azonnali átutalás a hét minden napján, bármely órában
  • Amennyiben webkártya adatok lekérdezése történik (online átutalás, ezt másodlagos megerősítésként ismerhethetjük a köztudatban)
  • Bankkártya aktiválása, letiltása, limitmódosítás esetén
  • Űrlapok mentésekor, módosításakor
  • Ha kiegészítő számlaszámot regisztrálunk vagy törlünk: OTP Egészségpénztár, Önkéntes Nyugdíjpénztár, Lakástakarék, SZÉP-kártya
  • Igénylések esetén (pl. biztosítás, hitelek, OTPdirekt Bróker, gépkocsinyeremény)

Nem akarok ennyi SMS-t kapni, van erre más lehetőség?

Lépjünk be a Beállítások menübe az internetbankban. A Mobil Aláírás beállítást válasszuk ki a menüben, majd kattintsunk a “Megerősítés tranzakcióknál – Egyszerűsített” lehetőségre. Ezután lakossági ügyfélként nem kapunk SMS-t az elmentett űrlapok és a saját számlák közti átutalások után.

Elektronikusan hétvégén is utalhatok?

Igen, 0-24 óra között, bárhonnan, bármikor, ünnepnapoktól függetlenül utalhatunk, amennyiben stabil internettel rendelkezünk és alkalmazni akarjuk az internetbankot vagy az applikációt, valamint a kritériumoknak megfelelően kezdeményezzük.

Mi az a másodlagos azonosító?

A másodlagos számlaazonosító esetében azonnali átutalást ugyanúgy lehet intézni, de nem áll rendelkezésünkre a kedvezményezett neve vagy számlaszáma, ezért egyéb, azaz másodlagosan regisztrált adatai alapján utalunk. Másodlagos azonosítók az alábbi adatok:

  • email cím
  • mobiltelefonszám
  • vállalkozások adószáma
  • lakossági ügyfelek adóazonosító jele

Ebben az esetben az utalás során jelöljük ki a másodlagos azonosító gombot, és adjuk meg azt az információt, ami a fentiek közül rendelkezésünkre áll, valamint az átutalni kívánt összeget.

Mekkora a maximum összeg, amit utalhatok?

Létezik fizetési limit az azonnali átutalások esetében is. Az összeg nem haladhatja meg a 10 millió forintot. Ennél nagyobb utalás esetén a bankfiókhoz kell fordulni segítségért és útmutatásért.

Milyen költsége van az azonnali átutalásnak?

Amennyiben megfelel az elektronikus átutalási kritériumoknak az azonnali utalásunk, úgy az OTP sem a lakossági, sem a vállalati ügyfeleinek nem számít fel terhelést.

Nem sikerült az utalás – mi lehet a hiba?

Minden esetben ellenőrizzük le, hogy megfelelően adtuk-e meg az adatokat, valamint bizonyosodjunk meg róla, hogy stabil interneteléréssel rendelkezünk. A legtöbb esetben az OTP rendszere jelzi, ha valamit helytelenül adtunk meg, vagy ha nem csatlakoztunk online a rendszerhez, ekkor megszakítja a műveletet.

Ha a kedvezményezett nem kapta meg az utalást, mindig vizsgáljuk meg, hogy a jó számlára küldtük-e a pénzt, vagy más probléma állhat-e a hiba mögött – például van-e elég fedezet a számlánkon az utaláshoz, vagy a célszemély bankjánál nincsen éppen karbantartás vagy hálózati gond.

Ha a fenti eseteket kizárhatjuk, még mindig fordulhatunk az OTP fiókok munkatársaihoz, valamint az ügyfélszolgálatához a +36 (1) 3666 666 telefonszámon, vagy írjunk az info@otpbank.hu címre.

Azonnal utaltam, sikeres volt, ám a másik oldal szerint jóváhagyásra vár. Mi miatt van ez?

Amennyiben számla befizetést rendeztünk online átutalással, az összeg beérkezése után mindig van egy átfutási idő. A rendszer megkapja a kért határidőn belül az összeget, emiatt a teljesítés sikeres, viszont 2-3 munkanap, mire az utalás eljut a könyvelőkig. Ez idő alatt kaphatunk olyan értesítést a sikeres utalás után, hogy jóváhagyásra kell várni. Ezt türelemmel kell kezelni és nem von maga után egyéb elvégzendő feladatot. Ha mégis van egyéb teendő, az érintett rendszer jelezni fogja felénk egy külön értesítéssel.

Azonnali utalás után nem érkezett meg a jóváhagyáshoz szükséges SMS, mi a teendő?

Utaláskor figyeljünk arra, hogy ne legyen lefedett a terület, és a hálózati elérhetőség és az online kapcsolat rendben legyen! Érdemes megpróbálkozni a telefon ki- és bekapcsolásával, vagy újraindításával.

Ha ezután sem érkezik meg az SMS, minél hamarabb vegyük fel a kapcsolatot az OTP telefonos ügyfélszolgálatával a +36 (1/20/30/70) 3 666 666-os telefonszámon! Amennyiben nem a banknál van a hiba, mert az ő rendszerükben az SMS kiment, akkor keressük fel a mobilszolgáltatónk ügyfélszolgálatát.

Rossz adatokat adtam meg, nem jó helyre ment az utalás. Visszavonhatom?

Mivel 2020 óta az utalások az Azonnali Fizetés rendszerében történnek, ezért különösen körültekintően kell eljárni azok indítása előtt. Később ugyanis, ha már nincsen várakozó stádiumban az utalás, a visszavonása már nem lehetséges, ez pedig manapság már csak másodperceken múlik. Ha hibáztunk és vissza akarjuk fordítani az utalást, lépjünk kapcsolatba az OTP-vel, akik megadják a szükséges adatokat és tanácsokat a pénz visszaszerzéséhez.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét