Megújult a Transferwise -mitől tud többet a Wise?

0
43

Tíz éve még a nemzetközi pénzküldés és -fogadás egy bonyolult és drága metódus volt – erre hozott innovatív és olcsó megoldást a Transferwise. A cég folyamatosan fejlődik, 2020 őszén 5 milliárd dollár piaci értékkel rendelkezett, és ez azóta is csak nő. A szolgáltatások bővítése miatt nevet váltó céggel mostantól Wise és Wise Business néven találkozhatunk. Cikkünkben megosztjuk a legfontosabb információkat a cég megújult profiljáról, valamint bemutatjuk, hogyan és mire érdemes a leginkább alkalmazni ezt a pénzügyi szolgáltatást.

Mi pontosan a Transferwise, hogyan és mikor változott Wise-re?

2011-ben startup cégként indult Kristo Käärmann és Taavet Hinrikus által. A Transferwise név a “bölcsen utalj” lehetőségre vonatkozott, hogy a szolgáltatást igénybe vevő magánszemélyek és szervezetek anyagilag a lehető legoptimálisabb nemzetközi pénzmozgást valósítsák meg, felesleges extra költségektől mentesen. Napjainkig a bankok külön díjat számolnak fel, ha külföldi vagy az ország hivatalos devizájától eltérő pénzösszeget akarunk átutalni, és sokszor ezek rejtett költségként vonódnak le a számlaszámról. A Transferwise ezeket a rejtett díjakat kívánta kiiktatni és a lehető legolcsóbbá tenni a nemzetközi utalásokat, valamint díjmentessé tenni azt milliók számára.

A 2021. február 22-től online bankként funkcionáló cég a megújuló szolgáltatási profil miatt nevet és logót váltott, és mostantól egyszerűen a Wise, vagyis bölcs néven mennek tovább. Ezt amiatt tartották fontos változtatásnak, mivel rengeteg ügyfelük lett világszerte, emellett banki szolgáltatással bővül a kínálatuk. Regisztrált ügyfeleiket folyamatosan értesítik, ám a névváltoztatás nem jár semmilyen hátránnyal, a felhasználóknak maximum újra be kell jelentkezni a profiljukba. A cég jelenleg 54 pénznemben 2500 deviza útvonalat tart fenn – vagyis számtalan egyszerűsített lehetőséget biztosít a minél olcsóbb pénznemváltásra és küldésre. 

Mire jó a Transferwise? Hogyan működik?

Ha dolgoztunk már külföldön, és többször szerettünk volna hazautalni vagy utalást fogadni más országokból, akkor ismerős lehet a dilemma: vajon mennyibe fog kerülni a pénz átutalása, fogadása? Hányszor kellett megnézni, hogy a saját bankunk és a nemzetközi valutaváltások mekkora összeget vontak le a küldött/fogadott pénzből – már ha egyáltalán megtaláltuk?

Ezen az elavult és lassú banki rendszeren emelkedik felül a Wise: legálisan, a lehető legyorsabban és legolcsóbban segíti a nemzetközi pénzáramlást. 

Vegyük például Andrást: magyar állampolgárként kiutazott Londonba dolgozni. A megkeresett jövedelméből szeretne hazaadni a családjának, pontosabban édesanyja, Bea magyar számlaszámára, ám ezt különböző tarifadíjak terhelik.

András létrehoz egy Transferwise fiókot, ahol megadja saját banki adatait, és azt, hogy hány fontot kíván forintban utalni Bea magyar bankszámlaszámára, az ő adatait is megadva. Ez a font összeg azonban nem kerül ki az országból, hanem a Transferwise angliai bankszámláján marad – vagyis elsősorban az utalás Transferwise számlára történik. A megadott adatok és egy belső kód alapján az utasítás megérkezik a magyarországi Transferwise számlaszámra, amely tartalmazza azt, hogy kitől, kinek és mekkora átszámított forint összeget kell továbbítani. Ezáltal Bea pár órán vagy napon belül megkapja saját bankszámlájára a beérkezett forint összeget. Emellett András biztos lehet abban, hogy a Transferwise-on utalt pénzösszeg tranzakciós díja 0,3-0,7% közötti, de sosem haladhatja meg forint alapon a 6.000 összeget, és semmilyen más rejtett költsége nem lesz. 

A számlaszámhoz kapcsolt betéti Mastercard bankkártya segítségével a világon számtalan helyen fizetni is tudunk vele, így nem kell külön aggódni a valutaváltás miatt – a Wise fiók a számlán lévő devizát fogja használni, ha pedig az elfogyna, a számlán lévő egyéb devizák közül választja ki a legoptimálisabban váltható pénznemet és vonja le annak átváltott összegét.

Nagy előnye ezáltal, hogy különböző és sokféle valutát kezel a rendszer, így mindig ki tudja használni az árfolyammozgásokat, és úgy tud váltani, hogy abból a rendszernek és a küldő-fogadó embereknek is nyeresége keletkezzen egy banki vagy pénzváltó árfolyamhoz képest. 

Milyen szolgáltatásokkal rendelkezik a Wise?

A lehető legkedvezőbb online utalások mellett virtuális és valós betéti bankkártya igényelhető a rendszerükben, melyet egy héten belül postáznak, és több mint 50 devizát tud egyszerre kezelni. A kártyakezelés saját fiókból igényelhető egyszeri 2.000 forint ellenében, valamint bármikor blokkolható vagy feloldható. 

Ezen az első díjon kívül nincsen havi vagy éves számlavezetési, sem kártyahasználati díj, ellentétben a klasszikus banki szolgáltatásokkal. 

A rendszer folyamatosan és díjmentesen értesít minket telefonon, hol és mennyit költöttünk, és a hiányzó összeg esetében a számlán lévő egyéb devizákkal kipótolja a legjobb árfolyami váltás alapján.

Megadhatunk állandó kedvezményezetteket, valamint egy kattintással nyithatunk különböző devizaszámlákat, alszámlákat. Cégként regisztrálva megadhatunk kontakt és egyéb céges Wise adatokat, melyekkel akár munkahelyi kifizetéseket is kezelhetünk.

Mi nem elérhető a Transferwise-nál egyelőre?

Jelenleg a cégnek nincsen saját ATM-je, ezért ha mégis erről a számláról kívánunk pénzösszeget leemelni, annak maximális havi kerete 80.000 forint – ekkor néhány bank ATM-je kérhet extra költséget, amit az automatán azonnal látni fogunk. 

Emellett PayPal számláról nem lehetséges átutalni Transferwise számlára. 

Milyen új szolgáltatásuk lett?

A korábbi olcsó utalási lehetőségek mellett bankkártya szolgáltatással is foglalkoznak. Korábban volt már virtuális kártya a szolgáltatásaik között, ez az elmúlt egy évben viszont fizikailag is elérhető és igényelhető. Amennyiben elveszítjük a kártyát, 2021. március 23-tól már nem pótolható díjmentesen, hanem 1.700 forintba kerül. 

Habár nem kimondott, de minden valószínűséggel teljes körű banki szolgáltatásokat kívánnak nyújtani a portfólió alapján, így hamarosan számíthatunk ezzel kapcsolatos új információra is.

Hogyan lehet igénybe venni a szolgáltatást?

Magyar felhasználóként számítógépen a https://wise.com/hu weboldalt kell felkeresnünk, vagy töltsük le okostelefonunkra az Áruházból a “Wise (korábban Transferwise)” megnevezésű applikációt.

A kezdőlapon azonnal beírhatjuk a “Te küldesz” rubrikába a küldeni kívánt összeget, és mellette a menüből kiválaszthatjuk, milyen pénznemben akarunk utalni. A második rubrikában automatikusan megjelenik, hogy a kedvezményezett mekkora összeget fog kapni a kívánt valuta formájában. Amennyiben meghatározott és kerek összeget akarunk utalni a kedvezményezettnek, megadhatjuk az ő rubrikájában a díjat – ekkor a “Te küldesz” részen módosul az összeg, és megmutatja, a meghagyott devizanemben mekkora összeg utalására van szükség.

Kalkulációkor a Wise algoritmusa kiszámolja, hogy az összeg, amit váltani akarunk, mennyi lesz a valóságban, és ezt milyen árfolyamon váltja, amelyet több, mint 24 órán keresztül garantál. 

Láthatunk egy, a kalkulációba belevett díjat, amelynek választható opciói vannak: a gyors és egyszerű utalás vagy az alacsony költségű utalás alapján választhatunk. Ezáltal nincsenek rejtett költségek, hanem a rendszer mutatja, miért és mennyit számol fel. Emellett megmutatja a nemzetközi banki árfolyamhoz képest, mennyit spórolhatunk a Wise segítségével, valamint egy becsült átfutási időt is megad.

Ha megadtuk a kívánt adatokat, kattintsunk a “Kezdj hozzá” gombra. A következő oldalon lehetőségünk van regisztrálni, vagy bejelentkezni. 

Hogyan tudok regisztrálni, bejelentkezni?

A regisztráció és belépés nagyon egyszerűen működik: a wise.com/hu weboldal menüjének jobb felső sarkában található Regisztráció és Bejelentkezés funkciókkal lehetséges. 

Az első utalás kalkulációja után szintén azonnal a regisztrációs felületre továbbít minket a weblap.

Regisztráció esetén adjuk meg, hogy magán vagy céges számla, amit nyitni szeretnénk a saját fiók létrehozásakor. Adjuk meg e-mail címünket és a lakóhelyünk országát. Generáljunk egy jelszót, majd klikkeljünk a Regisztráció feliratra.

Regisztrálni emellett lehetséges Google, Facebook, valamint Apple fiókjaink kiválasztásával. 

Elakadtam, problémám van – létezik gyakori kérdések rovat a Wise felületén?

Igen, a weboldal menüjében kattintsunk a Segítség fülre – ezután témakörök szerint tudunk választani. Ha nem találtunk választ, keressük meg a Segítség oldalon a Kapcsolatfelvétel gombot.

Amennyiben sürgősen segítséget akarunk kérni, forduljunk a Wise ügyfélszolgálatához:

  • telefonon magyarországi ügyfélként a +36 1 808 8796 számon, hétfőtől péntekig 11-16 óra között.
  • üzenetben a https://wise.com/hu/help/contact oldalon, ahol adjuk meg e-mail címünket és fejtsük ki magyarul a panaszt, ehhez mellékletet is csatolhatunk. A “Nem vagyok robot” rubrika kipipálása után kattintsunk az “e-mail küldése” lehetőségre.

Miben különbözik a Wise a Revoluttól?

A Transferwise vs Revolut összehasonlítása tipikus, mivel jelenleg ez a két fintech cég tör előre globálisan, újraírva a piaci pénzmozgásokat, és viszonylag hasonló profillal dolgoznak. Néhány szempontot felsorolunk a teljesség igénye nélkül:

  • A Revolut 2015-ben alapított angliai cég, amely elsősorban olyan Mastercard, Maestro és virtuális kártyákat kínál, amelyeket internetes és nemzetközi fizetésnél használhatunk. A Wise ezzel szemben csak Mastercard kártyákat bocsát ki. A Revolutnál van ingyenes számlakezelési alapszolgáltatás, ám a többféle funkciót lefedő Prémium és Metal csomagok havidíjas kezelésűek. 
  • A Revolut nem számol fel tranzakciós díjat, míg a Wise ezt 0,3-0,7% között határozza meg.
  • A Revolut egyelőre Európában, Ausztráliában és az Egyesült Államokban elérhető, szemben a globálisan kiterjedt és Ázsiában erősen jelenlévő Wise-zal.
  • A Revolut deviza profilja kisebb, emellett csak bizonyos pénznemeket tud fogadni a számlájára (GBP, EUR, és CHF). A Wise profilja ezzel szemben nagyobb, rugalmasabb és szerteágazóbb. 
  • A Revolut emellett kripto valutákat forgalmaz 2018 óta, ez nem található meg a Wise szolgáltatásában.

A Wise milyen jövőképpel rendelkezik?

A cég folyamatosan növekszik – jelenleg világszerte 8 millió felhasználója van, és bővíti ügyfélszolgálatát. Magyarországon a budapesti centrum tud segítséget nyújtani az ügyfeleknek probléma esetén. Egyes vélemények szerint ez a fintech (Financial Technology) cég egyike a jelen és jövő forradalmárjainak, ami merőben megváltoztatja hosszabb távon a pénzügy világát. A Wise továbbra is szimbóluma a nemzetközi pénz olcsó utalásának és fogadásának, valamint bármely pénznemben használható bankkártyájuk nemzetközi bankszámlával rengeteg lehetőséget biztosít.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét