Közeledik az év vége, a kuponakciók szezonja! Te is izgatottan várod azt a bizonyos “fekete pénteket”? Hetek óta bújod a webáruházak kínálatát, esetleg már ki is nézted a vágyott termékeket? Kedvenc magazinod kuponmellékletét rongyosra forgattad? Már nem kell sokat várnod, ám érdemes a kuponozás közben is néhány dologra odafigyelned!
Kis kupontörténelem
Jól sejted, a kuponozás Amerikából származik és sokkal régebb óta van jelen, mint azt elsőre gondolnád. A legkorábban dokumentált kupon 1888-ban jelent meg és a Coca Cola népszerűsítésére találták ki. A “free glass of”, azaz az “ingyenes pohár” kupont a kólagyár dolgozói és kereskedelmi képviselői osztogatták, emellett postán küldték ki a lehetséges vásárlóknak és magazinokban kapott helyet. Becslések szerint 1894 és 1913 között kilencből 1 amerikai beváltotta az ingyenes italt nyújtó papírdarabkát – ezzel összesen 8,5 millió kuponbeváltást és a teljes országos elterjedést eredményezte a kampány. Az 1970-es évekre már minden második amerikai háztartás kuponozott és Amerika után hamarosan Európában is teret hódítottak az akciós cetlik.
Vigyázz, kész, kuponakció!
Biztosan te is láttál már olyan filmjelenetet, melyben hősünk hatalmas tömegen átverekedve küzdött a hőn áhított ruháért, vagy elektronikai cikkért – mit tehetsz, hogy te elkerüld a tömeget? Szerencsére a legtöbb akciós nap már nem csupán 1 napig tart, sok esetben egész hétvégén, vagy jó előre meghirdetett fix napokon, vagy heteken várják a vásárlókat. Te is időben nézz utána, keresd fel kedvenc üzleteid honlapját és tervezd meg előre, hogy melyik napon melyik boltokba veted bele magad. Amit tudsz, érdemes online megvásárolnod, így biztosan elkerülöd a fullasztó tömeget és nagyobb esélyed van arra is, hogy nem fosztják ki előtted a polcokat.
Szemfényvesztés vagy valóban akciós?
A legtöbb kuponakció valóban jelentős kedvezményeket foglal magában. Miért éri ez meg az üzletnek? – kérdezheted joggal, hiszen úgy tűnhet, hogy az óriási leárazás és kereslet miatt, egyszerűen nem éri meg a boltnak. Pedig hidd el, amellett, hogy egy jól felépített marketing-stratégia van mögötte, a pszichológiai tényezők miatt is népszerűek ezek a napok a hirdetők körében is. Miért? Mivel a legtöbb esetben valódi kedvezmény és nem csupán szemfényvesztés áll mögötte, ezért vásárlóként szinte biztos, hogy jó élménnyel és nem üres kézzel távozol a boltból, így annak is nagyobb a valószínűsége, hogy a kuponos napokon kívül is szívesebben mész vissza. Ez jelentős reklámértékkel bír az üzlet számára, annak ellenére, hogy a bevételük nem feltétlenül ezen a napon szárnyal.
Biztosan nem maradsz le róla
A legnagyobb és legismertebb kuponakciókhoz kapcsolódóan minden évben – akár többször is – kiadásra kerülnek kuponfüzetek, vagy magazinok kuponos melléklete. Ha esetleg nem tudod már beszerezni az újságosnál, akkor se aggódj, érdemes online is utánanézned kedvenc lapjaid kupon-mellékletének. Bevett gyakorlat, különösen nagy márkák és üzletek esetében, hogy már nem csak a papíros vásárlókra készülnek, így honlapjukról is le tudod tölteni, vagy applikáción keresztül bemutatni a meghirdetett időszakokra vonatkozó kedvezményeket.
Hogyan ne ess túlzásba?
Kétségtelen, hogy ez a legnehezebb, hiszen lehet, hogy csupán 1 pólóra van szükséged, de ha az akció 3 pólót foglal magába, akkor szinte biztos, hogy megveszed az egész csomaggal még akkor is, ha nincsen rá szükséged. Igyekezz nagyon tudatosan vásárolni és jól felkészülten, tervezetten vesd bele magad a kuponakciókba!