Facebook Marketplace – így ne verjenek át az online piactéren vásárlóként és vevőként

Szerző: Pénzkalauz

Cikk megosztása

A Facebook Marketplace népszerűsége töretlen, rengetegen vásárolnak használt holmikat vagy adnak el így olyan dolgokat, melyekre már nincs szükségük. Az itt történő hirdetésfeladás igen egyszerű, a meghirdetett tárgyakat sok ember látja, azonban a dolognak vannak árnyoldalai is. Csakúgy, mint az internet más szegleteiben, itt is sok csalóval találkozhatunk mind az eladói, mind a vásárlói oldalról.

A Facebook Marketplace története

A közösségi oldal online piactere 2016 végén indult el, azt követően, hogy a Facebook látta, hogy milyen sikeresek a nem hivatalos adásvételi csoportok. Ezen felbuzdulva hozták létre a Marketplace-t, amelyet havonta közel 3 milliárdan használnak világszerte.

Nagy előnye, hogy a felhasználók számára könnyebbé, egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a vásárlás lebonyolítását. Az online eladóknak nem kell megkeresniük a releváns Facebook-csoportokat, hogy ahhoz csatlakozva tudjanak hirdetést feladni. Ugyanígy, a vásárlók is könnyedén megtalálhatják a környezetükben eladó tárgyakat és utána a Messenger segítségével le is tudják bonyolítani a vásárlást.

A tranzakciók ráadásul ingyenesek, ez azonban nem jelenti azt, hogy a Facebooknak ne érné meg a piactér üzemeltetése. 2018-ban több hirdetési formátum is elkezdett profitot termelni, bizonyos márkák és kereskedők is használják ezt a piacteret, fizetett hirdetéseket adnak fel, hogy elérjék a platform hatalmas közönségét.

Azonban itt is vannak kockázatok, egy felmérés szerint az emberek 17 százaléka volt már csalás áldozata, a Facebook Marketplace-en, a Facebook pedig nehezen tudja kiszűrni a csalókat.

Így érdemes használni kereskedőként

A Marketplace-en számos kereskedőt, márkát elérünk, ez ugyanis nagy lehetőség a vállalkozások számára, hogy megszólítsák az érdeklődő fogyasztókat, visszajelzéseket gyűjtsenek és bizalmat építsenek a Facebook közönségén belül. Ha egy vállalkozás pontosan azon a ponton éri el a fogyasztókat, amikor azok vásárolni szándékoznak, akkor az a konverziós arányok hatalmas növekedéséhez vezethet. Márpedig az online piactérre általában azok mennek, akik szeretnének valamit vásárolni. Így kevesebbet költve hirdetésre lehet több vevőt elérni. Nem beszélve arról, hogy a Facebook mindent tud a felhasználóiról, hogy mit vásárolnak, hol nyaralnak, milyen zenét hallgatnak. Ezeket az adatokat pedig szívesen felhasználják arra, hogy a hirdetők még hatékonyabbak legyenek.

A Marketplace-en való hirdetésnek megvannak a maga szabályai, az egyik, hogy biztosítani kell, hogy a termékek leírása megfeleljen a termékképeknek. Vannak olyan termékek továbbá, melyeket nem lehet árusítani, érdemes a szabályzatot átnézni ezzel kapcsolatban.

Járművet, ingatlan bérbeadást, ruházat termékeket, elektronikai termékeket, szórakozással kapcsolatos, kerti és kültéri termékeket lehet értékesíteni. Csakúgy, mint lakberendezési cikkeket, hangszereket, lakásfelszerelési holmikat, irodaszereket, kisállat-felszereléseket, sportcikkeket, játékokat. A nem fizikai termékeket viszont nem lehet árulni, mint ahogy alkoholt sem, felnőtteknek szánt termékeket, jogosulatlan streaminget elősegítő digitális termékeket sem, mint ahogy valutát, pénzügyi eszközöket, szerencsejátékot és veszélyes termékeket sem. Valamint emberi kizsákmányolással kapcsolatos, például szexuális szolgáltatásokat sem.

Az online piactéren magánemberként

Az online piactér egy kis odafigyeléssel egy remek hely arra, hogy termékeket vásároljunk vagy adjunk el. A Facebook alkalmazáson keresztül egy kattintással elérhető. A rendszer pedig tárolja a rólunk, a kedvenceinkről, tartózkodási helyünkről szerzett információkat és ezek alapján böngészhetünk a hozzánk közel élő emberek által kínált megvásárolható tárgyak között. Azt is lehetővé téve természetesen, hogy saját tárgyainkat eladásra kínáljuk.

Nagy előny, hogy könnyedén átnézhetjük az eladó tárgyak listáját és ajánlatot tehetünk rájuk. Vagy épp lefotózhatjuk saját eladó holminkat, megadva az árat és a leírást, máris láthatóvá válik a hirdetésünk a közelben élő felhasználók számára. A Marketplace egyik hátránya, hogy nincs beépített fizetési funkció, így a fizetés vagy a személyes találkozó megszervezése a mi feladatunk. A Facebook továbbá nem ellenőrzi a platformján eladásra kínált termékeket, ezért érdemes személyesen ellenőrizni mindent, amit meg akarunk vásárolni, mielőtt kifizetnénk azt.

Mint minden online értékesítésnél, itt is általános szabály, hogy ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem igaz. A legjobb gyakorlat, hogy ellenőrizzük a független véleményeket bármiről, amit online szeretnénk megvásárolni. Nézzük meg azt is, hogy az adott terméket nem hívták-e vissza valami miatt, vagy nem adtak-e ki róla biztonsági közleményt. A személyes találkozás különösen indokolt akkor, ha az adott személy profilja hiányos, vagy gyanús.

Árak, vevők, eladók

Mivel a Facebook nem könnyíti meg a fizetést vagy az eladott, vásárolt tárgyak kézbesítését, ezeket a részleteket minden esetben egyeztetnie kell az eladóknak és a vevőknek. Tanácsos elkerülni az előre fizetést, próbáljuk meg tehát elkerülni, hogy bármiért is fizessünk, mielőtt azt láttuk volna. Érdemes képernyőfotót készíteni a hirdetésről és ezt megőrizni. Ezen látjuk, hogy milyen képek voltak feltöltve a hirdetéshez és hogy mi volt a pontos leírás. Egy esetleges vita esetén ez fontos bizonyíték lehet.

Az árak tekintetében is érdemes egy kicsit tájékozódni. Lehetséges, hogy máshol olcsóbban is megtaláljuk az adott terméket. Ilyenkor nézzük meg azt is, hogy egy új és egy használt termék ára mennyiben különbözik egymástól.

Nézzük meg azt is, hogy kitől vásárlunk. Aggodalomra lehet ok, ha a profilt nemrég hozták létre, ha annak leírásában sok nyelvtani és helyesírási hiba van. Gyanús az is, ha az illetőt nem jelölték meg egyetlen fotón sem, egy valódi személyt ugyanis általában megjelölnek más fotókon. Gyanús lehet az is, ha az eladó Facebook-ismerősei közül senki sem tartózkodik az adott hely körzetében. Minél globálisabb a baráti listája és nagyon kevés a helyi ismerőse, annál gyanúsabb egy ilyen profil.

Jogok és lehetőségek a Facebook Marketplace-en

A Facebook Marketplace-en magánszemélyek és vállalkozások is értékesíthetnek. Fogyasztóvédelmi szempontból különbség van aközött, ha magánszemélytől vagy ha vállalkozástól vásárlunk. Ha az eladó egy vállalkozás, és az eladásra kínált termék új, akkor az online piactéren vásárlókat is megilleti a 14 napos, indoklás nélküli elállási jog. Ezt az elállási jogot a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közti időszakban is lehet gyakorolni. Ha az eladó egy cég, akkor használt termék esetén is el lehet állni a vásárlásról, de ilyenkor nem lehet hibás teljesítésre hivatkozni olyan hibák kapcsán, melyekre az eladó felhívta a figyelmet.

Ha az eladó magánszemély, akkor a tőle vásárolt új és használt termékekre nem vonatkozik a 14 napos elállási jog. Ilyenkor hibás teljesítés esetén van lehetőség a vásárlástól való elállásra, ezt pedig a Polgári Törvénykönyv szabályozza. Ilyenkor a vevőnek jognyilatkozatot kell tennie, amiben megszüntetheti a termék adásvétele kapcsán létrejött szerződést. Ekkor a már teljesített szolgáltatások költsége, például a szállítási díj, visszajár az eladónak.

A szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy nagy értékű termékek esetén mindenképp ajánlott a személyes átvétel vagy az utánfizetés akkor is, ha az eladó pozitív értékelésekkel rendelkezik. Ha az eladó nagyon olcsón kínál valamit és nem szeretne személyesen találkozni, az már igen alapos ok a gyanúra, hogy valami átverés van készülőben. A személyes átvételnél is érdemes figyelmesnek lenni, a műszaki cikkeket például mindig próbáljuk ki, és alaposan nézzük meg a megvásárolni kívánt terméket.

Szerződésszegésnek minősül, ha valaki egy használt terméket újnak hirdet, ilyenkor a vevőnek joga van az elálláshoz. Ha az eladó megkapja a pénzt, de nem küld semmit, vagy a vevő fizetés nélkül veszi el a terméket, az szintén egyértelműen szerződésszegés.

Bármilyen vitás helyzet esetén jó, ha a felek meg tudnak egyezni egymással, a vitarendezés bírósági útra való terelése legyen az utolsó megoldás. Egyébként a Facebookon lehetőség van a nem jóhiszeműen eljáró eladók bejelentésére is, a Facebook pedig az ilyen eseteket felülvizsgálja és megteszi a szükséges lépéseket. Ami lehet a bejegyzés eltávolítása, de lehet az is, hogy a rosszhiszeműen eljáró eladót kitiltja a Facebookról.

Ami hátrány, hogy a Facebook nem segíti elő a piactéren megvásárolt termékek kifizetését vagy kiszállítását, és az adásvétel létrejöttét ellenőrizni sem tudja. Mivel nincs tehát beépített fizetési funkció, nekünk kell gondoskodni a fizetésről vagy a személyes találkozóról. És ilyenkor kell igazán óvatosnak lennünk, legyünk akár vásárlók, akár eladók.

Személyesen vagy online a Facebook Marketplace-ről

A Facebook azt tanácsolja, hogy használjunk online fizetési módokat, ne utaljunk közvetlenül az eladó bankszámlájára. Javasoljunk biztonságos, személyek közti fizetésre használható webhelyet, például PayPalt. Ha úgy döntünk, hogy átutalással fizetünk, ne kattintsunk semmilyen fizetési hivatkozásra, közvetlenül jelentkezzünk be az online bankunkba. Semmiképp ne osszuk meg személyes adatainkat a vevővel vagy az eladóval. Ne válaszoljunk olyan üzenetekre vagy e-mailekre, melyek megerősítő kódot vagy fiókadatokat kérnek. A Facebook ezeket soha nem kéri. Ha pedig elektronikai eszközt értékesítünk, töröljük a személyes adatokat a készülékről.

Ha személyesen találkozunk a vevővel, eladóval, akkor legyünk körültekintőek. Ne osszuk meg senkivel a lakcímünket, találkozzunk semleges helyen, ahol sok ember van. Osszuk meg valakivel, hogy mikor és hova megyünk. Legyen nálunk mobiltelefon, és ne legyen nálunk szükségtelenül sok készpénzt. Érdemes a mobiltelefonunkon megosztani egy barátunkkal, vagy családtagunkkal a valós idejű tartózkodási helyünket.

Hibás termékek, hamisítványok

A legyakoribb becsapás az, hogy az eladók jó állapotú terméket hirdetnek, amiről aztán kiderül, hogy nem működik, hibás. Ez az elektronikai cikkek esetében fordul elő igen gyakran. Aztán az is, hogy hamisítvánnyal találkozunk. Fotó alapján ezt nehéz megállapítani, ilyenkor gondoljunk arra, hogy egy márkás használt termék ára nagyjából mennyi lehet, és ha az ajánlat túl jó, akkor valószínűleg hamisítványról van szó.

Eladóként is lehetünk csalás áldozatai, például a vevő állíthatja, hogy többet fizetett az adott termékért a megadott árnál és közzé is tesz egy képernyőfotót, követelve a különbözet visszatérítését. Igen gyakori trükk a szállítás elmaradása. Fontos, hogy ellenőrizzük az árucikket, a személyes adásvétel történjen nyilvános helyen, leginkább ott, ahol biztonsági kamerák is vannak például egy bevásárlóközpontban vagy benzinkúton. Ellenőrizzük az eladó, a vásárló profilját is. Keressük meg a termékek eredeti árát, és válasszunk biztonságos fizetési módokat. Csak a Facebookon egyeztessünk, ne hagyjuk, hogy a csalók áttereljenek minket egy másik platformra. Ne adjuk fel a csomagot az ellenérték kifizetése előtt. A csomagautomatás megoldások lehetőséget kínálnak arra, hogy a vevő csak fizetés után veheti át a csomagot, ennek mindig nézzünk utána. Soha ne adjunk meg ismeretleneknek a kétlépcsős azonosítási kódunkat, ezek csak ránk tartoznak.

Keresés a Marketplace-en

Egyszerű és gyors – a Facebook Marketplace használata ezért is ilyen népszerű. A Facebook Marketplace bekapcsolása egyszerű – csak rá kell kattintani az ikonra és máris láthatjuk a kínálatot. Nem árt észben tartani, hogy a Marketplace Facebook nélkül nem elérhető, tehát a használata a fiókba belépés után válik lehetővé. Több más platform is lehetőséget kínál az adásvételre, mint amilyen a jófogás vagy az offer up. A Facebook Marketplace népszerűsége azonban részben abban rejlik, hogy nem kell külön regisztrálni, a közösségi média platformon lévő saját profilunkkal máris használható az online piactér.

Beállíthatjuk, hogy a tartózkodási helyünk hány kilométeres körzetében szeretnénk feltérképezni az eladó holmik kínálatát. A keresés során konkrét dolgokra is rákereshetünk, de böngészhetünk is az egyes kategóriák meghirdetett termékei között. A Facebook Marketplace felületén a földrajzi beállításokon kívüli találatokat is láthatjuk, érdemes ezeket is átnézni.

Ajánlom másnak is:

Hasonló cikkek

Fizz.hu: Indul az OTP Bank új webáruháza!
A négyévszakos gumik előnyeiről
Temu: Biztonsági rések a népszerű videós kaputelefonokban!
Bónusz Magyar Állampapír: Befektetés a jövőbe

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Legnépszerűbb cikkek

Fizz.hu: Indul az OTP Bank új webáruháza!
Ismerd meg a Fizz.hu-t, az OTP Csoport vadonatúj webáruházát, ahol a vásárlás élménnyé válik! Fedezd fel a széleskörű termékpalettát az elektronikai cikkektől a divatáruig, böngészd...
A négyévszakos gumik előnyeiről
Bár sokan kételkednek a négyévszakos gumik minőségében, manapság mégis egyre többen választják ezt a szegmenst, ami nem is csoda, hiszen számos előnnyel bírnak. A négyévszakos...
Temu: Biztonsági rések a népszerű videós kaputelefonokban!
Súlyos biztonsági rést tártak fel a Temu online piactéren forgalmazott népszerű videós kaputelefonokban. A Consumer Reports (CR) amerikai fogyasztóvédelmi szervezet friss jelentése szerint a hibák...

Pénzkalauz kalkulátorok

Minden ami a pénzzel tudni érdemes. Ebben a pénzzel kapcsolatos cikkekben pénzügyi alkalmazások, szolgáltatásokat ismertetünk.

Árak, mindennek ára van, legyen az egy Streaming előfizetés vagy egy laptop. Ezen szolgáltatások vagy termékekről írtunk pár hasznos jótanácsot.

A spóroláshoz az akciós újságokon túl más módszerek használatát is jó észben tartani és használni. pl.: hogyan lehet spórolni a víz fogyasztáson vagy bevásárlási szokásainkon.

A hitelek nem ördögtől valók de fontos, hogy mindig addig nyújtózkodjunk amíg a takarónk ér. Hitel termékek ismertetése és véleményezéseiről olvashat.

Általános pénzügyi hírek, legyen szó lottónyereményekről vagy milyen számlázó rendszerek közül választhatunk, mint vállalkozó.