Amikor az autónk valamilyen okból meghibásodik, előre félünk, hogy a probléma megoldása bizony drága mulatság lesz. Sokan pedig ilyenkor a spórolás érdekében úgy döntetnek, hogy nem cserében, inkább javításban gondolkodnak. Vannak persze olyan alkatrészek, hibák, melyek javíthatók, és persze olyanok is, ahol nincs mit tenni, cserélni kell az adott alkatrészt. A generátor kérdése érdekes, ugyanis, mivel többféle alkatrészből áll, egyes hibák esetén lehet javítani, viszont akad olyan hiba is, amelyre csak az adott alkatrész cseréje lehet a megoldás.
Aki esetleg még járatlan az autóalkatrészek funkcióiban, és nem tudná, mit is csinál a generátor az autóban, annak eláruljuk, hogy a generátor felel azért, hogy az autó járó motor mellett folyamatosan működésbe maradjon. Sokan összekeverik az akkumulátorral, de az akku az autó indításánál elengedhetetlen, míg a generátor az üzemben tartásnál, de emellett még az autó legtöbb elektronikus alkatrészét is ellátja energiával, mint például a fényszórókat, az elektromos kormányművet, az elektromos ablakemelőket, az ablaktörlőket, a műszerfali műszereket vagy a rádiót.
Miért hibásodik meg a generátor?
Bár a generátor jellemzően az autó egész élettartama alatt kitart, tehát nem igényel cserét, azért ez nem minden esetben van így, illetve nem vonatkozik minden egyes alkatrészére. Mivel a generátorban sok a mozgó alkatrész, ezért bizony van rá esély, hogy valamelyik meghibásodik, hiszen szennyeződésnek, igénybevételnek vannak kitéve. A hideg és a meleg változása miatt is elhasználódhatnak az alkatrészek, de alapvetően a mozgásukból adódóan is.
Akinek már volt generátor hibája, biztos, hallotta már a szerelője szájából, hogy csak kefét vagy csapágyat kell cserélni, mert ezek a leggyakoribb problémák. A csapágy meghibásodás meglehetősen gyakori a generátorok esetében, ugyanis ezeket az alkatrészeket gyakran éri szennyeződés, de a hőhatásnak is fokozottan ki vannak téve. Mivel a csapágyak nagy szerepet játszanak a rotor forgásában, így ha meghibásodik, nem fog hatékonyan forogni, sőt, akár el is akadhat. Persze számos más oka lehet a meghibásodásnak, ennél fogva nehéz előre megállapítani mennyibe is kerül majd a hiba orvoslása – írja a Fékmester.
Nem feltétlen kell új generátor, az alkatrészek cseréje is elég lehet
Érdemes leszögezni, hogy az esetek többségébe nem szükséges egy teljesen új generátor szerezni, mert a legtöbbször elegendő egy-egy alkatrész cseréje, javítása is. A generátor nem bonyolult szerkezet, jellemzően javítható, mindössze a probléma forrását kell megtalálni, tehát azt az alkatrészt, amely a gondot okozza. Sokszor megesik, hogy maga a generátor mechanikailag teljesen rendben van, de a kefék elhasználódtak, és ez okozza a gondot. Persze megeshet, hogy a generátorral mechanikusan vannak gondok, de ezek is orvosolhatóak, mondjuk egy csapágycserével.
A javítás árát leginkább az szokta meghatározni, hogy mely alkatrész okozza a gondot, mit is kell pontosan cserélni. Jellemzően 15 és 50 ezer forint között ki szokott jönni a javítás, de ez persze attól is függ, hogy hol szereltetjük az autónkat, és hogy mi is a gond a generátorral. Egy csapágy párezer forintos tétel, tehát, ha ez okozza a gondot, azt viszonylag olcsón megússzuk, de egy szabályzó már 10.000 Ft feletti összegbe kerül, ami lényegesen drágább összköltséget fog eredményezni.