Csehországban az összes autópálya és a gyorsforgalmi utak egyes szakaszai fizetősek, vagyis cseh autópálya matrica szükséges ahhoz, ha bármelyik ilyen útszakaszon közlekedni szeretnénk. Ez persze senki számára nem lehet nagyon meglepő, aki hazánkban is vezetni szokott, mert Magyarországon is ugyanez a helyzet. A nagy különbség a hazai és cseh autópálya útdíj fizetési rendszer között leginkább abban mutatkozik meg, hogy a Cseh Köztársaságban többféle járműtípus is mentességet élvez, míg nálunk ez jóval kevesebbe mentesülnek az útdíj megfizetése alól.
Amennyiben a cseh tájara kalandoznánk, akár rövid, akár hosszabb kirándulást terveznénk, esetleg a munka szólít minket a Cseh Köztársaságba, mindenképp jó tudni, hogy mely útszakaszok fizetősek, és hogyan tudjuk megváltani a használatukhoz szükséges cseh autópálya matricát. A következőkben összeszedjük a legfontosabb információkat a cseh díjfizetős útszakaszokkal és a cseh e-matricával kapcsolatban. De kezdjük az elején!
Kinek kell gondoskodni a cseh autópálya matrica megváltásáról, és ki kaphat mentességet?
Ez a kérdés Csehországban rendkívül érdekes, ugyanis számos jármű élvez mentességet. De kezdjük azokkal, amelyek nem. Az e-matrica megvásárlása azokra a járművekre kötelező, amelyek legalább négykerekű gépjárművek, és a legnagyobb megengedett tömegük 3,5 tonna. Tehát a kisteher járművek és a személygépkocsik alapvetően ebbe a kategóriába tartoznak. Mentességet élveznek a pótkocsik és a motorkerékpárok, tehát rájuk nem kell matricát vásárolni. 2021. 01. 01-től a cseh kormány kibővítette a mentességet élvező járművek körét. Jelenleg mentességet élveznek az e-matrica megváltása alól azok a járművek, melyeket ZTP vagy ZTP/P kártyával rendelkező személy vezet, illetve ha azt a rákos vagy hemoblasztózissal kezelt, eltartott gyermekek szállítására használ használják.
Emellett ma már az elektromos, hidrogén- és hibrid járművek is mentesülnek az útdíj megfizetése alól, amennyiben a kibocsátott CO2-érték nem haladja meg az 50 g/km-t. Ezzel a rendelkezéssel szeretné a cseh kormány a környezettudatosabb személetet, és az alternatív meghajtású járművek használatát ösztönöz. A mentesség a különleges rendszámtáblával rendelkező járműveknek automatikusan jár, ha viszont nincs ilyen rendszámunk, akkor értesítést kell benyújtani, hogy jogosultak legyünk a mentességre.
Ezen túlmenően a fogyatékkal élők esetében is jár mentesség azokra a járművekre, melyek az adott családhoz tartoznak, és azokat fogyatékkal élők szállítására használják. Jól látszik tehát, hogy Csehországban jóval több jármű élvez mentességet, mint hazánkban, indulás előtt erről mindenképp érdemes tájékozódni.
Milyen cseh autópálya matricák vannak?
A nyomtatott és e-matrica kérdése minden európai országban más és más. Míg Ausztriában még mindig lehet nyomtatott matricát ragasztani a szélvédőre, addig Magyarországon, Szlovéniában, és 2021. január 1-től Csehországban is megszűnt már a nyomtatható matricák rendszer, és csak e-matricát lehet vásárolni.
Emellett az időszakokban is találunk eltérést a hazai autópálya matricákhoz képest. Nálunk heti, havi és éves matricák vannak, addig Csehországban 10 napos, 30 napos és egy éves e-matricát lehet vásárolni.
Hol lehet cseh autópálya matricát vásárolni, és mennyiért?
Talán azzal nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, az e-matricát a legegyszerűbb online megvásárolni, és erre a hivatalos e-shopban, az edalnice.cz weboldalon van lehetőség. Ez azért nagyon hasznos, mert akár közvetlenül az autópályára történő felhajtás előtt is megvásárolhatjuk a matricát. Emellett természetesen személyes vásárlásra is van lehetőség. Ezt egyrészt az értékesítési pontokon tehetjük meg, melyből több ezer van szerte az országba. Másrészt a Cseh köztársaságban léteznek önkiszolgáló kioszkok is, melyek a fizetős autópályákra való behajtás előtti határterületeken vannak elhelyezve, és ahol csak bankkártyás fizetésre van csak lehetőség.
A vásárlások meg kell adni a matrica típusát, tehát, hogy mekkora időintervallumra szeretnénk megváltani, a jármű rendszámár, a regisztrációs országot, a matrica érvényességének kezdetét, és bizonyos esetekben a biometánnal vagy földgázzal működő autókra vonatkozó öko-árat. Az adatok megadása után már csak fizetnünk kell.
Csehországban elővásárlásra is van lehetőség, már három hónappal előre is meg lehet váltani az autópálya matricákat, vagyis kiválaszthatjuk a dátumot, hogy mikortól legyen érvényes a matrica akár 90 nappal az indulás előtt is. Emellett, ha a vásárláskor megadjuk az elérhetőségünket, a rendszer még figyelmeztetést is küld, hogy a matrica mostantól érvényessé válik.
De lássuk, hogy mennyit is kell fizetnünk:
- 10 napos e-matrica 310 CZK.
- 30 napos e-matrica 440 CZK
- egy éves e-matrica 1 500 CZK
Az öko ár alacsonyabb a biometánnal vagy földgázzal működő autók esetében
- 10 napos e-matrica 155 CZK
- 30 napos e-matrica 220 CZK
- egy éves e-matrica 750 CZK
Milyen útszakaszokon kötelező a cseh autópálya matrica?
Ahogy azt már a bevezetőben is említettük, Csehországban az összes autópályák, illetve a gyorsforgalmi utak egyes szakaszai díjkötelesek, tehát meg kell váltanunk a matricát, ha közlekedni szeretnénk. A fizetős útszakaszok listája az edalnice.cz hivatalos honlapon is elérhető:
- D0: Modletice – Prága, Slivenec (76-16-os kijáratok)
- D1: Prága, Chodov – Kývalka (kijáratok 2-182)
- D1: Holubice – Kroměříž, nyugat (210-258. kijáratok)
- D1: Kroměříž, kelet – Říkovice (260-272. kijárat)
- D1: Přerov-Předmostí – Rudná (282-354. kijárat)
- D2: Brno, Chrlice – államhatár (3-61. kijárat, Lanžhot ellenkező irányban, pihenőhely)
- D3: Mezno – Čekanice (62-76-os kijáratok)
- D3: Měšice – Veselí nad Lužnicí, észak (79-104. kijárat)
- D3: Veselí nad Lužnicí-Dél – Úsilné (107-131. kijárat)
- D4: Jíloviště – Háje (9-45. kijárat)
- D5: Prága, Třebonice – Beroun, kelet (1-14. kijárat)
- D5: Beroun, Nyugat – Ejpovice (22-67. kijárat)
- D5: Sulkov – államhatár (89-151-es kijáratok, Rozvadovval ellentétes irányban, pihenőhely)
- D6: Jeneč – Krušovice (7-42. kijárat)
- D7: Kněževes – Knovíz (kijáratok 3-18)
- D8: Zdiby – Řehlovice (kijáratok 1-64)
- D8: Knínice – államhatár (80-92-es kijáratok, az ellenkező irányba díjmentesen)
- D10: Stará Boleslav – Bezděčín (14-39. kijárat)
- D10: Kosmonosy – Ohrazenice (46-71. kijárat)
- D11: Jirny – Jaroměř-sever (8-113. kijárat)
- D35: Sedlice – Ostrov (127-es kijárat a 158-as km-ig)
- D35: Mohelnice, dél – Křelov (235-261. kijárat)
- D35: Holice – Lipník nad Bečvou (276-296-os kijáratok)
- D46: Vyškov, kelet – Prostějov, dél (1-21. kijárat)
- D46: Držovice – Hněvotín (26-37. kijárat)
- D48: Bělotín – Bělotín, kelet (1-3. kijárat)
- D48: Rybí – Frýdek-Místek (22-44. kijárat)
- D48: Rybí – Frýdek-Místek, kelet (24. km az 52. kijáratig)
- D48: Dobrá – Žukov (54-70. kijárat)
- D52: Rajhrad – Pohořelice, észak (10-23. kijárat)
- D55: Hulín – Otrokovice, észak (16-30. kijáratok)
- D55: Otrokovice, kelet – Napajedla (32-34. kijárat)
- D56: Ostrava, Hrabová – ipari övezet – Frýdek-Místek, észak (40-52. kijárat)
- D56: Ostrava, Hrabová – ipari övezet – Frýdek-Místek, nyugat (40-54. kijárat)
Ezeken a szakaszokon tehát kötelezően meg kell váltani a mentességet nem élvező járműveknek a cseh autópálya matricát, ellenkező esetben pótdíj fizetésére kötelezik őket.