A Google közel 20 éve hozta létre a Google AdSense-t azzal a céllal, hogy segítse a webhely-tulajdonosokat, akik a hirdetési hálózat segítségével pénzt kereshetnek a webhelyeikkel. Ennek elérése érdekében létrehoztak egy olyan egyszerűsített digitális hirdetési hálózatot, amellyel össze tudják kapcsolni a megjelenési helyeket a hirdetőkkel. Az elmúlt években a Google több milliárd dollárt fizetett ki a kiadó partnereknek, de mindig arra törekszik, hogy a lehető legjobban alkalmazkodjon az aktuális igényekhez.
Ennek szellemében úgy döntöttek, hogy a Google AdSense bevétel-megosztási struktúráját frissíteni fogják, mivel a hirdetési ágazat folyamatosan fejlődik. Napjainkban a webhely-tulajdonosok gyakran többféle technológiát is alkalmaznak a hirdetési felületeik értékesítésére. Sok kombinálják a közvetlen értékesítést, a hirdetési hálózatokat és az értékesítési platformok is, hogy minél több bevételhez jussanak. A Google is ismeri a jelenlegi trendeket, és a jövő évben két komolyabb változtatást is terveznek. Mielőtt azonban rátérnénk a várható változásokra érdemes pár szóban tisztázni, hogy pontosan mi is a Google AdSense, és hogyan is működik.
Mi is az a Google AdSense?
Az AdSense egy Google által üzemeltetett online hirdetésközvetítő szolgáltatás, tehát a weboldalak reklámfelületének értékesítése. Ez a szolgáltatás a weboldal-tulajdonosok számára teljesen ingyenes, mindössze csak regisztrálniuk kell, hogy engedélyezhessék a weboldalukon a hirdetések megjelenítését, mely lehet szöveg, kép és videó hirdetés is. Ezek a hirdetések természetesen testre szabhatóak, hogy illeszkedjenek a weboldal megjelenéséhez, tehát a bannerek színvilága és mérete is beállítható.
A rendszer emellett arra is képes, hogy a weboldalon megjelenő hirdetések valamilyen összefüggésbe álljanak az adott oldal szöveges tartalmával, tehát célzottabb reklámok kerülhessenek ki, amely a hirdetők hatékonyságát is növeli. Az AdSense hirdetései legnagyobb százalékban a Google saját hirdetési hálózatából származnak, de emellett számos nagy hirdetési hálózattal is szerződésben állnak.
Az AdSensde használata ingyenes, tehát a Google nem vesz le jutalékot a weboldalaktól. A megjelenő hirdetéseket a rendszer automatikusan választja ki hirdetésaukció segítségével. Ez azt jelenti, hogy az oldalunkon a legjobban fizető hirdetések jelennek meg. Természetesen, ha olyan hirdetést látunk a weboldalunkon, ami nem tetszik, azt eltávolíttathatjuk.
Milyen változások várhatóak 2024-ben a Google AdSense esetében?
A Google nemrég jelentette be, hogy két komolyabb változást terveznek a jövő év elején: egyrészt frissítik az AdSense bevételmegosztási struktúráját, másrészt áttérnek a megjelenítés alapján fizető hirdetési helyekre. A két változtatástól azt várják, hogy a kiadók így nagyobb rálátást kapnak a vásárlási folyamatra, illetve a különféle technológiák eltérő díjainak összehasonlítására. A tesztek alapján a webhely-tulajdonosoknak nem bevételcsökkenéstől tartani a változásokat követően.
Milyen változás lesz a bevétel-megosztási struktúrájában?
Az AdSenes szolgáltatás díjai mindig is nyilvánosak voltak, és teljesen összhangban tartották őket az online hirdetési iparág áraival. A webhely-tulajdonosok, akik az oldaluk hirdetési felületeit adták ki, mindig is láthatták, hogy mennyit kér az AdSense a hirdetőktől, illetve az is nyilvános adat, hogy a bevétel 68%-a járt nekik. Ebben változatlanul nem történik változás, az AdSense továbbra is átlátható lesz ebben a tekintetben.
A Google AdSense hálózat eddig egyetlen tranzakción belül dolgozta fel a díjakat, a jövőben azonban külön arányokra szeretnék felosztani, vételi és eladási oldalanként. Az AdSense szolgáltatással történő hirdetések esetén a webhely-tulajdonosok a bevétel 80%-át kapják, miután a hirdető kifizette a hirdetés díját.
Ha a hirdetők egy külső platformon keresztül vásárolták meg a hirdetéseket az AdSense-ben, a webhely-tulajdonosok szintén a bevétel 80%-át kapják. Azt azonban nem ért tudni, hogy a Google nem ellenőrzi, és nem látja át azokat a díjakat, amelyeket ezek a külső oldalak a hirdetőktől kérnek.
Kattintás helyett megjelenítésenkénti fizetés
De nemcsak a bevétel-megosztási struktúra frissül, ugyanis az AdSense nemsokára a megjelenítésenkénti fizetésre áll át, a kattintásonként fizető hirdetések helyett. A Google így kívánja egységesíteni a fizetést a kiadók felé a hirdetési felületeikért, de az is a cél, hogy könnyebben összehasonlítható legyen az AdSense más technológiai szolgáltatókkal.
A változások nem befolyásolják majd a webhely-tulajdonosok oldalain megjeleníthető hirdetések típusát és mennyiségét, ugyanakkor az AdSense irányelveinket és Better Ads Standards szabványait változatlanul be kell tartaniuk. Ezen szabványok szerint az előugró ablakok vagy a képernyő nagy részét elfoglaló, megszakító hirdetések, illetve az ehhez hasonló reklámozási módok nem engedélyezettek. Ha pontosabban szeretnénk tudni, hogy mely hirdetési módok ellenkeznek az AdSenes irányelveivel, regisztráció előtt erről mindenképp érdemes tájékozódni. A Google AdSense frissítések a jövő év elején várhatóak, viszont a kiadóknak semmi teendője nem lesz, hiszen a változások automatikusan történnek.