A hazai e-kereskedelem jelentős növekedést ért el az utóbbi években, ráadásul a közép-kelet-európai régió még indig az egyik legerősebb növekedési potenciállal rendelkező terület a kontinensen. A koronavírus-járvány jelentős hátszelet biztosított a szektor számára, azonban a következő évek jelentős kihívásokat is tartogathatnak az e-kereskedők számára.
Megváltozott a növekedés összetétele
Amikor az e-kereskedelem növekedéséről beszélünk, mindenképpen érdemes látni, hogy az különböző mutatók növekedéséből tevődik össze; ezek a vásárlói bázis, a megrendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték változása. Ezek növekedése összeadódik, de valamelyik visszaesése esetén ellensúllyal kell számolni.
Az e-kereskedelem korai időszakában a váráslói bázis növekedése volt a legfontosabb mutató. Minél szélesebb tömegek jelentek meg a webáruházakban, annál könnyebb volt bevételeket növelni. Ennél a mutatónál azonban határozottan jelen van a növekedési plafon, ami ma már rendkívül erősen érezteti a hatását; a kijárási korlátozásokkal sújtott 2020-as esztendőben sem tudott nagyobb mértékben növekedni az aktív vásárlók száma, mint a megelőző években. Évi 2-3 százalékos növekedés várható a továbbiakban is. Mindeközben az látható, hogy az átlagos megrendelési érték sem képes az infláció mértékét meghaladó növekedésre; ez részben annak tudható be, hogy az e-kereskedelemben egyre nagyobb szerepet töltenek be a kisértékű napi fogyasztási cikkek, illetve a jobb csomagátvételi lehetőséget lehetővé teszik az ilyen jellegű rendelések online térbe költözését.
Jelentős potenciált képvisel azonban a megrendelési gyakoriság. Gyakorlatilag ez az a mutató, ami képes biztosítani az e-kereskedelem összesített növekedését. Az előzetes várakozások szerint 2021-ben az aktív online vásárlók átlagosan mintegy 17 rendelést adnak le az online térben. Ez jelentős előrelépés a 2020-as esztendőhöz képest is.
Új kihívások a kicsiknek és nagyoknak
A szektor folyamatos erősödése és növekedése egyre jelentősebb versengést hoz létre, ami a piac kisebb szereplői számára komoly kihívásokat tartogat. A hazai e-kereskedelmet évek óta jelentős árverseny jellemzi, ami részben a kifejezetten árérzékeny vásárlói közösségnek tudható be. Az év legnagyobb leárazáskampányai és a fekete péntek során a kisebb szereplők évek óta csupán jelképes szerepet képesek vállalni, a gyártói- és beszállítói támogatással rendelkező piacvezetőkkel nem képesek konkurálni ezekben az időszakokban.
Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy az Amazon esetleges érkezése milyen mértékben lesz képes befolyásolni a hazai e-kereskedelem képét, de mindeközben azt látjuk, hogy a nagyobb európai kereskedők is jelentős figyelmet fordítanak a régió piacai iránt. A kontinens vezető divatkereskedője, a Zalando 2022-ben érkezik a magyar piacra.
A folyamatosan erősödő verseny sokakat külföldi terjeszkedésre sarkall, ugyanakkor túlzás lenne azt állítani, hogy a hazai tulajdonú webáruházak sikeresen terjeszkednek a külpiacokon. Noha van néhány pozitív példa, mint az Extreme Digital horvát és bolgár webáruháza, általánosságban viszont elmondható, hogy inkább a régiós szereplők alakítják a magyar e-kereskedelmet, mint fordítva.