Az Ügyfélkapu belépés ma már szinte senki számára sem ismeretlen, aki online intézi a hivatalos ügyeit. Ez az elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszer ma már rendkívül elterjedt, és számos online ügyintézési felületen teszi lehetővé, hogy külön regisztráció nélkül használjuk az adott felületet. Nem kell tehát minden hivatalos szerezet (NAV, Országos Egészségpénztár, NAV tárhely, magyarország.hu) oldalára külön regisztrálni, hanem egyszerűen csak az ügyfélkapu rendszerét használhatjuk.
De mit is érdemes tudnunk az ügyfélkapuról, kik használhatják, hogyan lehet regisztrálni, és egyáltalán mire való? Ezekre a kérdésekre keressük a választ, és persze az ügyfélkapu belépés módjairól is ejtünk pár szót.
Mi is az az ügyfélkapu, és mire lehet használni?
Ahogyan azt már a bevezetőben is említettük, az Ügyfélkapu a magyar állam elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere, melyen keresztül teljesen biztonságosan lehet elvégezni az elektronikus ügyintézést a közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervek és közintézmények oldalain. Ezt a rendszert magánszemélyek és egyéni vállalkozók egyaránt használhatják, sőt, az egyéni vállalkozóknak kötelező is, mivel az e-ügyintézési jogszabályok elektronikus kapcsolattartásra kötelezik őket. Magánszemélyként természetesen nem kötelező az ügyfélkapu regisztráció ugyanakkor nagyon is ajánlott.
Érdemes megvizsgálni, hogy mire használhatják az ügyfélkaput az egyéni vállalkozások, illetve a magánszemélyek. Amennyiben egyéni vállalkozók vagyunk, számos ügyet intézhetünk online, melyhez szükség lehet az ügyfélkapura. Ezen keresztül be lehet nyújtani az adó- és járulékbevallásunkat, kérhetünk adóigazolást, elérhetjük az eBEV-szolgáltatásokat, de intézhetjük az egyéni vállalkozásunkkal kapcsolatos ügyeket a Webes Ügysegéden keresztül.
Magánszemélyként is több órás sorban állástól kímélhetjük meg magunkat, ha van Ügyfélkapunk, mert így a NAV, Földhivatali vagy okmányirodai ügyintést akár online is intézhetjük. Lássuk, milyen ügyeket lehet elintézni online, ha van Ügyfélkapunk.
- NAV ügyfélkapu: Elektronikusan be tudjuk nyújtani a Személyi jövedelemadó (SZJA) bevallásunkat
- Anyakönyvi kivonat iránti kérelmet nyújthatunk be például születés, házasság, vagy halálozás esetén
- Igényelhetünk erkölcsi bizonyítványt is, ezt évente négy alkalommal tehetjük meg illetékmentesen.
- TB ügyfélkapu: Online intézhetjük a TAJ nyilvántartással összefüggő szolgáltatások, mint például a biztosítotti jogviszonyunk lekérése vagy a TAJ számunk érvényessége
- A felsőoktatási felvételi jelentkezést is intézhetjük már online, hiszen létezik már az e-felvételi, ehhez is hasznos lehet az Ügyfélkapu
- A Földhivatali-nyilvántartáshoz tartozó online ügyek intézésnél is hasznos az Ügyfélkapu, például, ha le szeretnénk kérni a tulajdoni lap I. részét, vagy nem hiteles és e-hiteles tulajdoni lapot, térképmásolatot igényelnénk.
- Fogyasztóvédelmi beadványt is benyújthatunk már online
- Okmányiroda is van már interneten, így erre a felületre is segíthet belépni az Ügyfélkapu
- EESZT: Leleteket és vizsgálati eredményeket is lekérhetünk már online, ehhez is használhatjuk az Ügyfélkapu rendszerét
- NAV tárhely: a NAV Hiteles Elektronikus Postafiókjába is beléphetünk az ügyfélkapu segítségével.
- magyarorszag.hu ügyfélkapu: a magyarország.hu oldalra is beléphetünk az ügyfélkapu segítségével.
Jól látszik tehát, hogy számos ügyet intézhetünk az Ügyfélkapu segítségével, ezért mindenképp érdemes regisztrálni.
Az ügyfélkapu regisztrációról
Az Ügyfélkapu regisztráció jellemzően minden magánszemély számára elérhető, ma már gyerekekeinknek is igényelhetünk ügyfélkaput. Ügyfélkapu regisztrációra jogosult minden természetes személy, aki a személyi adat és lakcímnyilvántartásba, a központi idegenrendészeti nyilvántartásban, vagy az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartásában szerepel. A regisztráció ingyenes, és nincs lejárati ideje az Ügyfélkapu használatának. A regisztrációt személyesen és online is lehet kezdeményezni.
Ha személyesen szeretnénk az ügyfélkapu regisztrációnkat elindítani, akkor azt a következő intézményekben tehetjük meg:
- Fővárosi és megyei kormányhivatalok kormányablakában vagy okmányirodájában
- Kerületi hivatalok kormányablakában vagy okmányirodájában
- Nemzeti Adó- és Vámhivatal kiemelt ügyfélszolgálatain
- Magyarország diplomáciai és konzuli képviseletein (külképviseleteken)
- Egyes postai ügyfélszolgálatokon (Magyar Posta Zrt.)
Ha inkább online intéznénk a regisztrációt a kormányzati portál felületén teheti meg mindenki, aki rendelkezik 2016. január 1-jét követően kiállított érvényes személyazonosító igazolvánnyal.
A regisztrációhoz szükség lesz valamilyen személyazonosság igazolásra. Ez magyar állampolgárok esetén lehet személyi igazolvány, kártya formátumú vezetői engedély, vagy útlevél. EGT állampolgároknak EGT-s személyazonosító igazolványra vagy útlevélre lesz szükségük, míg az EGT országon kívüli külföldieknek útlevélre. A regisztrációkor a megadott e-mail címre fog érkezi egy egyszer használatos azonosító kód, és persze minden információ, ami a a személyes Ügyfélkapu megnyitásához szükséges.
Ügyfélkapu belépés módjairól
A felsorolt oldalakra tehát az ügyfélkapu segítségével léphetünk be gyorsan és egyszerűen, de akár az ügyfélkapu + kétfaktoros beléptetési rendszerét is igénybe vehetjük. Lássuk, hogyan is néz ki egy ügyfélkapu belépés.
Amennyiben a „hagyományos” ügyfélkapu belépés mellett döntünk, akkor csak a jelszavunk és a felhasználónevünkre lesz szükség. A felsorolt oldalak esetében többféle belépési módot találunk majd:
- Ügyfélkapu
- Elektronikus személyi igazolvány
- Ügyfélkapu +
- Telefonos azonosítás
- Arckép azonosítás
Ebből a listából az Ügyfélkapu fülre kell kattintanunk, ekkor megjelenik a felület, ahol csak az Ügyfélkapu regisztráció során megadott felhasználó nevet és jelszót kell beírnunk. Akadnak olyanok, akik az asztalai gépen, laptopon, esetleg a mobilon vagy táblagépen elmentik a felhasználó nevet és a jelszót a gyorsabb bejutás érdekében, viszont ez az Ügyfélkapu esetében nem ajánlott, hiszen így könnyen visszaélhetnek az adatainkkal, ha valaki hozzáfér az adott eszközhöz. Az adatokat kiadni sem biztonságos harmadik személynek.
Az Ügyfélkapu + belépés hasonló módon működik, ebben az estben nem az Ügyfélkapu, hanem az Ügyfélkapu + gombra kell kattintani. Ez a belépés egy magasabb biztonsági szintet képviselő, kétfaktoros belépést tesz lehetővé. Ebben az esetben már nemcsak egy felhasználónevet és egy jelszót kell megadni, hanem egy további egyszer használatos jelszót is. Amikor elindítjuk a belépést, akkor kapunk a mobileszközre telepített Hitelesítő (Authenticator) alkalmazással generált kódot, amit egyszer tudunk beírni, és 30 másodpercenként automatikusan frissül.
Ahhoz, hogy ezt a belépési módot választhassuk, meg kell rendelnünk a szolgáltatást az Ügyfélkapunkon keresztül. Először be kell lépnünk az Ügyfélkapu oldalára, majd az Ügyfélkapu+ igénylése menüpontra kell kattintanunk. Ezt követően már a kétfaktoros módon tudunk majd bejelentkezni, később pedig, ha szükséges, le is mondhatjuk a szolgáltatást. Ahhoz, hogy megszűntethessük a kétfaktoros belépést az Ügyfélkapu oldalára kell belépnünk. A Bejelentkezés, Regisztráció és Aktiválás fül alatt találjuk az Ügyfélkapu + megszűntetése fület. Erre kattintva kapunk egy törlő kódot, amit ha beírunk a felhasználó nevünk és jelszavunk alá, törölni tudjuk ezt a szolgáltatást.
Hogyan történhet az ügyfélkapu belépés, ha elfelejtettük a jelszavunkat?
Mivel az ügyfélkapu belépéshez szükséges jelszavat a böngészőben elmenteni nem tanácsos, így sokaknak fejtörést okoz, hogy megjegyezzék, mivel egy meglehetősen hosszú, kis és nagybetűket, illetve számot tartalmazó jelszót kell megadni. Aki napi szinten használja, annak természetesen ez nem okoz gondot, de akadnak, akik ritkán veszik igénybe az Ügyfélkapu belépést, így a jelszót sem biztos, hogy megjegyzik. Abban az esetben, ha ez megtörténne, sem kell más belépési módot választanunk, mindössze az elfelejtett jelszó linkre kell kattintani az Ügyfélkapu belépéskor.
Ilyenkor a rendszer feldob egy oldalt, ahova beírhatjuk az Ügyfélkapu regisztrációkor megadott e-mail címünket. Ezt követően e-mailt kapunk a teendőkről, hol és hogyan tudjuk megváltoztatni a jelszavunkat. Azt sem ért tudni, hogy a rendszer kétévente küld egy értesítést a jelszó megváltoztatásáról, biztonsági okokból. Ha tehát nem felejtjük el a jelszavunkat, kétévente mindenképp meg kell majd változtatnunk.
Megváltoztatható az ügyfélkapu belépéshez használt felhasználó nevet?
Érdekes kérdés, hogy ha a jelszót meg lehet változtatni, akkor a felhasználó név változtatható-e. A helyzet az, hogy nem mivel erre alapvetően nincs szükség, nem is igazán indokolja semmi. Az értesítéshez tartozó e-mail cím egyébként megváltoztatható, ha esetleg új e-mail címünk lenne. Manapság gyakori az e-mail fiókok feltörése is, így erre a lehetőségre sokaknak szüksége lehet.
Az Ügyfélkapu oldalára történő belépésről
Az Ügyfélkapu belépés természetesen nemcsak a felsorolt oldalak esetében történhet, hanem magának az Ügyfélkapu oldalának a felkeresésekor is. Ezen az oldalon tudjuk megtenni a már említett regisztrációs adataink ellenőrzését, egyes adatok megváltozatását, a jelszóváltoztatást, az Ügyfélkapu + igénylését, bizonyos funkciók beállítását, de lehetőség van a magyarország.hu és a tárhely.hu felkeresésére is egy gombnyomás segítségével. Természetesen a belépést követően ki is jelentkezhetünk, de az Ügyfélkapunkat ezen a felületen törölni is tudjuk. A belépés az Ügyfélkapu oldalára is hasonlóan történik, mint más felületek esetében, azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben csak Ügyfélkapu és Ügyfélkapu + belépésre van lehetőség.
Az Ügyfélkapu belépés gyors és egyszerű, mindössze a jelszóra és a felhasználó névre van szükségünk, és sokféle ügy intézésében lehet a segítségünkre, ha gyorsan és egyszerűen jutunk be az adott hivatal felületére, és nem szükséges személyesen is felkeresnünk az adott hivatalt.